12 مه 2023- طبق مطالعه جدیدی که در مجله BMJ Medicine منتشر شده است، مصرف بیشتر کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که نوشیدن قهوه، ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد که به ویژه، برای افراد مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به دیابت قابل توجه است. اگرچه کافئین می تواند فشار خون را افزایش دهد، اما مصرف متوسط قهوه در واقع با کاهش فشار خون مرتبط است. نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان با سابقه دیابت بارداری کاهش دهد و اگر در حال حاضر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، نوشیدن قهوه ممکن است به حفظ عملکرد کلیه و کاهش خطر ابتلا به رتینوپاتی (بیماری چشم) کمک کند. نحوه ی تهیه قهوه نیز مهم است، یک مطالعه نشان داد که قهوه آسیاب شده سنتی فواید سلامتی بیشتری نسبت به قهوه فوری یا قهوه بدون کافئین دارد. موضوع دیگر این است که حتی اگر به قهوه خود شکر اضافه کنید، هنوز هم ممکن است خطر مرگ زودهنگام شما را کاهش دهد. همچنین، قهوه و چای هر دو با خطرات کمتری برای سکته مغزی و زوال عقل (اختلالات شناختی پیشرفته) مرتبط هستند.

در مطالعه ی اخیر، محققان علاقه مند به بررسی تأثیر بالقوه ی مصرف بیشتر کافئین بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 یا داشتن چربی اضافی در بدن بودند. برای انجام این کار، آنها یک رویکرد غیرمستقیم برای تخمین سطح کافئین در خون 9876 فرد با نژاد اروپایی که در یکی از شش مطالعه مختلف مبتنی بر جمعیت شرکت کردند، اتخاذ نمودند.

محققان به جای اندازه‌گیری مستقیم سطح کافئین در خون شرکت‌کنندگان، شرکت‌کنندگان را بر اساس اینکه آیا دو واریته ی ژنتیکی متفاوت دارند که متابولیسم کافئین را کاهش می‌دهند یا خیر، گروه‌بندی کردند – واریته هایی که در تحقیقات قبلی با سطوح بالاتر کافئین خون مرتبط بودند.

مزیت این رویکرد غیرمستقیم این است که سعی نمی‌ کند رفتارهای مختلف مصرف کافئین را در نظر بگیرد، که می ‌تواند تحت تأثیر ویژگی‌هایی مانند دیابت نوع 2 یا سطوح بالاتر چربی بدن باشد. از سوی دیگر، پیش‌بینی ژنتیکی احتمال بیشتر داشتن سطوح بالای کافئین در خون، صفتی است که در بدو تولد کم و بیش به ‌طور تصادفی تعیین می شود، همانطور که در مقاله‌ای در مورد این مطالعه در Medscape اشاره شد.

کافئین بالای خون با کاهش BMI و خطر دیابت نوع 2 مرتبط است

محققان دریافتند که داشتن واریته ی ژنتیکی مرتبط با سطوح بالاتر کافئین خون، با شاخص توده بدنی پایین تر(BMI، اندازه گیری وزن بدن که قد را در نظر می گیرد) و با توده ی کمتر چربی در کل بدن مرتبط بود. همچنین با 19 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود. محققان تخمین زدند که 43 درصد از کاهش خطر ابتلا به دیابت را می‌توان با داشتن BMI پایین‌تر توضیح داد، در حالی که بقیه این کاهش خطر دیابت، ناشی از سایر اثرات کافئین در بدن است. محققان هیچ ارتباطی بین سطوح کافئین خون پیش بینی شده ی ژنتیکی و خطر ابتلا به هر نوع بیماری قلبی عروقی که در 6 مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند، پیدا نکردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که سطوح بالاتر کافئین خون ممکن است خطر اضافه وزن و ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد، در عین حال خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا این یافته‌ها می‌توانند به صورت عملی برای کاهش بار دیابت و اضافه وزن یا چاقی مورد استفاده قرار گیرند یا خیر.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2023/05/12/caffeine-may-reduce-type-2-diabetes-risk/